circolore header content

 eenzamewolf300

Tijdens het schrijven van Unieke lichtheid in turbulente tijden, bleef me een zin bij uit het gedicht van de Hopi: “De tijd van de Eenzame wolf is voorbij, komt allen tezamen!” Een universeel thema én boeiend om te vertalen naar het leven van vandaag

.In dit artikel vier tips om de verbinding met jezelf en anderen te bekrachtigen. Vanuit innerlijk vertrouwen, eigenheid én support van anderen kan je de uitdagingeninwerk en leven makkelijker aan.

“De tijd van de eenzame wolf is voorbij, komt allen tezamen!”

Wat moeten we ons hierbij voorstellen?
Met ouders samen de opvang van de kinderen regelen, nu de buitenschoolse opvang zo duur is geworden?
Toestaan dat er toch liefde mogelijk is, ook al heb je een moeilijke jeugd of verschrikkelijke relatie achter de rug?
Hulp vragen wanneer je privé of op het werk in de problemen bent geraakt omdat je niet alles alleen hoeft te doen?
De overgang van het vissentijdperk (met de nadruk op materialisme, rationalisme en individualisme) naar het Waterman- oftewel Aquarius-tijdperk met meer aandacht voor bewustzijn, intuïtie en verbondenheid?

Wat doet verbinding?

En zo kan ik nog wel langer doorgaan. Het leuke van al deze voorbeelden is dat ik er positief en energiek van wordt. En dat is juist wat verbinding doet. Het begint met baby’s en peuters die blij en levendig de wereld in kijken omdat er iemand is naar hen kijkt en op hen reageert, ze knuffelt en met hen speelt. Hechting wordt binnen de psychologie als een wezenlijk proces beschouwd voor een gezonde ontwikkeling tot een mens dat contact kan maken en toelaten, dat kan geven en ontvangen, dat een eigen wil heeft en zichzelf profileert in de wereld.

Tip 1. Heel de eenzaamheid van de jonge wolf

Chronisch gebrek aan innerlijk vertrouwen? Bijvoorbeeld bij het maken van keuzes, het nemen van initiatieven of het uitvoeren van je werk? Dan is er kans dat er ergens in de vroege kinderjaren niet voldoende support is geweest. Bij wijze van spreken huist er dan een eenzame jonge wolf in jou die aandacht nodig heeft en heling van oude kwetsuren. Dat kan door een goed gesprek met een vriend of vriendin. Ook kunnen een aantal bijeenkomsten bij een therapeut of coach goede effecten hebben, zo blijkt in mijn eigen praktijk.Klanten melden dat ze stabieler en energieker in het werk en leven staan.

Tip 2. Doorleef de eenzaamheid van de queeste

In de riddertijd brachten jonge mannen een nacht door in eenzaamheid (en gebed) voordat ze tot ridder werden geslagen. Buddha mediteerde 49 dagen alleen onder een Bodhi boom voordat hij verlicht werd. De visionquest onder de native Americans bestaat uit vasten en afzondering in de natuur met als doel zichzelf te vinden en het contact met de onzichtbare wereld te versterken. Het doorleven van eenzaamheid is iets wat bij het leven hoort, wat je rijpt en sterker maakt. Wat je in contact brengt met nieuwe dimensies in jezelf.

Jaren geleden trok ik tijdens een zesdaagse retraite alleen door het verlaten Noorse landschap. In de avond van de derde dag word ik overvallen door angst. Ik durf het kleine overnachtingshutje, met mijzelf als enige gast, haast niet uit. Wat is er aan de hand? Ben ik bang daar op die vlakte overvallen te worden? Rationeel gezien is die kans heel erg klein. Na enig dralen besluit ik mijn angst te overwinnen en naar buiten te gaan om water te halen.

En staande op een steen bij de rivier adem ik … schreeuw ik … door mijn angst heen. Vervolgens lijkt het alsof de natuur open breekt, of beter gezegd: er breekt iets in mij open: ik open mij voor de enorme grootsheid van de natuur, van al wat is of hoe je het ook wilt noemen. Ik ervaar een ontroerende intense volheid en verbinding met alles om me heen. Mijn lichaam siddert ervan. En in dit openen ontstaat een diep vredig ‘zijn’ met rust en kracht. Alle angst is weg. Zo ondervind ik onderdeel te zijn van iets groters dan alleen ‘ik’. Ik was geen eenzaam mensenwolf meer.

De volgende dag kom ik in een hut waar meerdere wandelaars overnachten. Daar ontmoet ik een oudere wandelaar die al jaren alleen door de natuur trekt. In korte bewoordingen vertel ik mijn belevenissen van de vorige dag. Hij kijkt me aan en zegt: ”Ik weet wat je bedoelt”. In de stilte die volgde voelde ik een enorme verbinding met iemand waarvan ik de naam niet eens ken. En zo kwamen twee mensenwolven tezamen.

eenzamewolf300

Queeste in het dagelijks leven

Op banenjacht in een moeilijke tijd, overeind blijven in een heftige scheiding, een dierbaar iemand verliezen, geconfronteerd worden met een ernstige ziekte of financiële problemen: voor mij zijn het de queesten, de uitdagingen, van het dagelijkse leven. Ook al ben je niet alleen, je kan je er heel eenzaam onder voelen. Mijn Noorse avontuur leerde mij twee dingen:

A. Loop niet weg voor je gevoelens maar kijk ze aan, adem, breng ze
B. Vertel je verhaal en sta open voor uitwisseling en contact met een ander.

Tip 3. Geef en ontvang: weef het web van je sociale netwerk

Waardevolle relaties en een ondersteunend sociaal netwerk zijn goed voor ons. Heel logisch vanuit een gezond verstand en een menselijk hart. Ik geef twee interessante statistische voorbeelden om deze logische stelling toe te lichten.

In Japan woont het hoogste aantal honderdjarigen ter wereld. En Japan kent het geringste percentage hartkwalen ter wereld, ook al roken heel veel mannen. Hoe kan dat? Hechte sociale leefgroepen en hechte culturele gemeenschappen blijken een belangrijke sleutel.

Een cardioloog vond in Amerikaanse statistieken de factor isolement: geïsoleerd zijn van andere mensen, van je eigen gevoelens en van een hogere macht. Isolement houdt volgens hem méér verband tot het ontstaan van een hartaanval dan de gebruikelijke risicofactoren (roken, overgewicht, een zittend leven en vetrijk voedsel) tezamen!

We gaan toch niet terug naar de beklemmende jaren ’50 waarin iedereen keek of de buurvrouw wel goed de ramen had gepoetst en de stoep geveegd? Wat mij betreft niet. We leven in een vrije maatschappij waarin je zelf je eigen sociale netwerken kan kiezen en onderhouden. Even de kar van de buurman lenen. Dan weer op de kinderen van mijn zus passen. Genieten van een traktatie. Die ene ex-collega een vacature doormailen. Meehelpen op de voetbalclub.

Zo gaat het natuurlijke geven en ontvangen en vormt een web van support voor jezelf en voor anderen. Het mensenwolf in zijn roedel. Goed voor hart en bloedvaten!

Checklist sociale netwerk:

  • Wie zijn echt belangrijk voor je?
  • Hoe ziet jouw web van support eruit?
  • Wat geef je aan je sociale netwerk, wat ontvang je van je netwerk?
  • Zou je je netwerk willen versterken?
  • Wanneer wordt geven ontvangen en omgekeerd?
  • Durf je hulp te vragen?
  • Durf je spontaan support aan te bieden?
  • eenzamewolf

Tip 4. Kom uit je comfortzone, overbrug verschillen en versterk de roedel

De tijd van de eenzame wolf is voorbij, komt allen tezamen…. Met een miljard andere wereldburgers zit ik voor de tv en kijk naar de afsluiting van de Olympische spelen in Londen. Een rillingvan ontroering loopt over mijn rug wanneer John Lennon de woonkamer inzingt met:

Imagine all the people
Living life in peace
Imagine alle the people
Sharing all the world

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope some day you'll join us
And the world will live as one

OK, en nu? Na het kippenvelmoment, zoals er overigens velen zijn in films en manifestaties? Naar de praktijk van alledag.

Iedereen weet dat “tezamen” niet altijd even gemakkelijk gaat

Er zijn altijd verschillen in standpunten, persoonlijkheden en manieren van communiceren. En deep down houden mensen niet van verschillen, zoals ik ooit leerde. Het vraagt vaardigheid, reflectievermogen en moed om actief verschillen te overbruggen zodat de groep beter functioneert. Daarom tot slot enkele tips om verschillen te overbruggen. Dat maakt jouw roedel sterk en innovatief.

  • Kom uit je comfortzone en geef voorbij officiële functies jouw waarheid en leiderschap.
  • Formuleer eerst het gezamenlijke belangen en overeenkomsten
  • Onderzoek de verschillen.
  • Gebruik een nuchtere, creatieve en flexibele houding om tot concrete overbruggingen te komen

En zo ben ik aan het einde gekomen van dit slow-lees-doe artikel. We leven in een boeiende en turbulente transformatietijd. Dat is duidelijk als ik naar alle maatschappelijke- en persoonlijke ontwikkelingen kijk. Ik ben benieuwd naar jouw waarheid, gedachten, gevoelens en acties! Een interessant vervolgartikel is: De hardheid en zoetheid van realiteit

Bron:
Het voorbeeld van Japan en de cardioloog komen uit het boek Verbinding van Lynne Mc Taggart. Uit wetenschappelijke hoek kreeg zij overigens kritiek. Zo refereert zij bijvoorbeeld naar publicaties uit minder gerenommeerde onderzoeks-tijdschriften. Het gaat mij nu niet om de hardheid van bewijs maar om gegevens die boeien en tot nadenken aanzetten.

© Helena Kwaaitaal. Alle rechten voorbehouden. U kunt het artikel of delen hieruit elders publiceren onder vermelding van: © Helena Kwaaitaal - www.circolore.nl Stel mij hiervan op de hoogte!

Is er veel gaande in je huidige levensfase?

Gun jezelf een aantal bijeenkomsten ter verdieping, heling en koersbepaling. Neem contact op voor een oriënterend gesprek.

Behoefte aan verdiepingsmomenten? Ontvang inspiratie en praktische tips.

Schrijf je in voor de E-zine (6 keer per jaar) en ontvang gratis de vierdelige serie: Leef je boven je macht of onder je kracht?

 

Talenten en levens-loop-baan

Loopbaan als levenspad

Qua loopbaan sta je diverse keren op kruispunten, vaak  ingeleid door gebeurtenissen met impact: vervelende arbeidsverhoudingen en reorganisatie of juist enorme carrierekansen, overspannenheid en/of de hoogte- en dieptepunten in je privéleven.

Lees meer

Herstel en re-integratie

Herstel bij overspannenheid en ziekte is meer dan alleen fysiek herstel.

Ziekte haalt je uit de dagelijkse modus. Je wordt geconfronteerd met thema's als kwetsbaarheid versus kracht, afhankelijkheid versus onafhankelijkheid, keuzes maken en hoe contact te onderhouden met je omgeving.

Lees meer

Workshops en intervisie


Met alle ervaring door de jaren heen, uitgebreid repertoir, creativiteit en een gezonde dosis eigenheid verzorg ik intervisie en workshops over diverse onderwerpen.

Lees meer

Schokkende gebeurtenissen

Schokkende of traumatische gebeurtenissen rammelen je door elkaar.

Circolore begeleidt bij het verwerken waarbij aandacht is voor overmatig opgeslagen stress in het lichaam, emoties, concusies en betekenisgeving. DIt is op basis van Somatic Experiencing.

Lees meer

Cookies maken het eenvoudiger voor ons om onze diensten te leveren. Met het gebruik van onze website geef je ons toestemming om cookies te gebruiken.
Meer informatie Ok